
Przełom dla Wrocławia – kluczowe przepisy dla tramwaju na Jagodno już obowiązują!
Po 5 latach starań wreszcie mamy rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które precyzyjnie określa warunki techniczne dla skrzyżowań torów tramwajowych z kolejowymi. Panie Ministrze Dariusz Klimczak – dziękujemy!
To odblokowuje możliwość zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji we Wrocławiu.
Co się zmienia?
Nowe przepisy regulują m.in. zasady budowy skrzyżowań jednopoziomowych, takich jak na Jagodnie, gdzie tory tramwajowe przetną kolejowe pod kątem między 45° a 90°. Obejmują m.in.:
• Geometrię torów – precyzyjne parametry dotyczące przecięcia i krzyżowania torów tramwajowych z kolejowymi.
• Systemy zabezpieczeń – zaawansowana sygnalizacja świetlna i dźwiękowa zsynchronizowana z ruchem kolejowym i tramwajowym.
• Bezpieczeństwo – ograniczenie prędkości pociągów do 80 km/h w rejonie skrzyżowania.
Jak doszło do przełomu?
Dziękuję również Premierowi Donald Tusk, który podczas wizyty na Jagodnie po wygranych wyborach zadeklarował, że „ten tramwaj będzie”.
To odczarowało trwającą latami ministerialną niemoc poprzedniej ekipy. Deklaracja Premiera o wsparciu dla inwestycji znacząco przyspieszyła prace legislacyjne.
Co dalej?
W połowie 2025 roku będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa, która już teraz zawiera m.in.:
wzmocnioną podbudowę pod torowisko,
tramwajową geometrię przystanków autobusowych,
niektóre słupy przyszłej trakcji tramwajowej.

Mamy teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju!
Przygotowaliśmy już porozumienia z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice, aby formalnie projektować na terenach poza granicami miasta. To porozumienie pozwoli w przyszłości poprowadzić ten tramwaj dalej w kierunku Iwin i Siechnic. Jesteśmy otwarci na wydłużenie tej linii poza granice Wrocławia w kolejnych etapach.
Projekt tramwaju to tylko jeden z elementów przetargu. Obejmuje on także:
• projektowanie drugiej jezdni ul. Buforowej aż do ronda w Iwinach,
• wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin.
Teraz przed nami uzupełnienie ogłoszenia przetargowego o te porozumienia i oczekiwanie na oferty projektantów. Liczymy, że uda się utrzymać obecny termin zamknięcia przetargu – 28 lutego br.
źródło tekstu i zdjęć : https://www.facebook.com/sutrykjacek
Najnowsze komentarze