Test wypadł bardzo dobrze! Od poniedziałku 5 maja autobusy pojadą na Jagodno wydzieloną trasą zarezerwowaną dla komunikacji zbiorowej! Trasa liczy 2,7 kilometra i będą nią kursowały co kilka minut autobusy, a w przyszłości także tramwaje.
– Otwarcie korytarza autobusowego to strategiczny krok dla Jagodna. Wydzielona trasa nie tylko tu, ale również na ulicy Hubskiej sprawi że autobusy z Jagodna do centrum dojadą w 13-18 minut. To co tu widać budowaliśmy 18 miesięcy. Kosztowało około 50 milionów złotych. Mieszkańcy Jagodna na kluczowych przystankach od pętli Jagodno w kierunku centrum miasta będą mieli autobus co 3 minuty, a w porannym szczycie nawet co 2,5 minuty – mówi Renata Granowska, wiceprezydentka Wrocławia.
Na trasie zaprojektowano i wykonano 5 par przystanków. Powstały na wysokości cmentarza przy ul. Bardzkiej, ul. Terenowej, ul. Konduktorskiej, ul. Malinowskiego/Lutosławskiego, ul. Kopycińskiego. Pętla natomiast została wybudowana przy ul. Kajdasza, a przy niej park and ride na 57 aut oraz zadaszony parking dla rowerów.
Geometrycznie trasa jest przystosowana do ułożenia w przeszłości w jej śladzie torowiska tramwajowego. – Część słupów trakcyjnych została już ustawiona, w innych miejscach zostały zachowane na nie rezerwy. Na trasie łuki trasy są odpowiednio dostosowane również do przyszłego kursowania tramwajów, perony przystankowe spełniają już normy zarówno dla autobusów, jak i tramwajów. Podbudowa pod korytarz jest betonowa przygotowana pod obciążenia tramwajami – wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. – To nie koniec dobrych informacji dla Jagodna. Wybraliśmy wykonawcę dokumentacji projektowej dla rozbudowy ul. Buforowej o kolejną infrastrukturę drogową po stronie wschodniej i przede wszystkim zaprojektowania trasy tramwajowej z przecięciem linii kolejowej. Kosz zadania 3 808 941,00 zł brutto. Projektant od momentu podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji.
Dzięki nowej trasie można było zaplanować nową siatkę połączeń we Wrocławiu i Jagodno zyska bezpośrednie połączenia autobusowe z ważnymi punktami w mieście.
– Linia 148, która teraz łączy Leśnicę z Dworcem Głównym PKP, zostanie przedłużona z dworca do pętli Jagodno. Zapewnieni to wyczekiwane przez mieszkańców bezpośrednie połączenie Jagodna z zachodnią częścią miasta. Linia N zostanie natomiast zostanie przedłużona z ul. Petrusewicza do pętli Jagodno. To zapewni z kolei mieszkańcom Jagodna i Psiego Pola bezpośrednie połączenie. Warto dodać, że linia 110 zostanie na swojej trasie i też będzie korzystać z nowego korytarza – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.
Oddanie tak ważnego zadania komunikacyjnego wymaga dostosowania i zmian w układzie linii – po to, by maksymalnie wykorzystać potencjał inwestycji. Z nowego układu korzystać będą linie MPK ale też linie aglomeracyjne.
– Nowe rozkłady jazdy zostaną wprowadzone w nocy z 4 na 5 maja. Już od dzisiaj mieszkańcy mogą zapoznać się z trasami i rozkładami na stronach wroclaw.pl i w aplikacjach. Wydział Transportu na przystankach rozwiesi plakaty z QR-kodem odsyłającym do najważniejszych zmian. Jak zawsze dzień przed ich wprowadzeniem, czyli w nocy z 4 na 5 maja zostaną one umieszczone na przystankach. Ważne, by pasażerowie zwrócili uwagę na zmiany w trasach przejazdów konkretnych linii, w tym perony przystankowe, z których autobusy będą odjeżdżały. Ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych punktów pętli przy Kajdasza, czy nowych peronów przy al. Słowackiego w pobliżu Galerii Dominikańskiej – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu w Urzędzie Miasta.
Takie zmiany to duże zaangażowanie dodatkowe MPK. Zarówno pracowników, jak i sprzętu.
– Obsługa nowego układu komunikacyjnego to ogromne przedsięwzięcie logistyczne. W godzinach szczytu wszystkie linie przejeżdżające przez Jagodno będą zabezpieczane przez 50 autobusów, kursujących co około 3 minuty. W realizację połączeń każdego dnia zaangażowanych będzie około 130 kierowców MPK Wrocław, a nad bezpieczeństwem i sprawnością taboru czuwać będzie blisko 150 pracowników obsługi technicznej naszej zajezdni – zdradza Witold Woźny, prezes MPK
Na uruchomieniu wydzielonego korytarza autobusowego na Jagodno zyskają nie tylko pasażerowie, ale również kierowcy. Zmieniona zostanie obecna organizacja ruchu. Obecny buspas do centrum na „starej Buforowej” zostanie zlikwidowany i będą nim mogli jechać kierowcy samochodów osobowych.
– Tam gdzie jest to możliwe wprowadzimy także lokalny ruch dwukierunkowy. Na całej długości „starej Buforowej” możliwa będzie jazda kierunku centrum – deklaruje Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Zlikwidowany zostanie buspas na jezdni głównej ulicy Buforowej obecnie funkcjonujący na odcinku od zjazdu z jedni bocznej przed skrzyżowaniem z ul. Konduktorską do wjazdu na torowisko przed skrzyżowaniem z ul. Świeradowską. Jezdnia boczna ulicy Buforowej na odcinkach, na których obecnie przeznaczona była wyłącznie dla komunikacji autobusowej zostanie udostępniona dla ruchu ogólnego. Kierowcy będą mogli wjechać w jezdnię boczną ulicy Buforowej od strony skrzyżowania z ulicą Strawińskiego i dalej przejechać tą jezdnią aż do wyjazdu na skrzyżowanie z ul. Konduktorską. Boczna ulica Buforowej będzie jednokierunkowa na odcinku od ulicy Malinowskiego do zjazdu przed skrzyżowaniem z ul. Konduktorską – tak ja teraz, jednak od 5 maja będą mogły pojechać nią wszystkie pojazdy, a nie tylko autobusy. Na odcinku od Malinowskiego do ul. Granicznej (Iwiny) będzie dwukierunkowa z ruchem dla wszystkich. A na odcinku od wjazdu na od wjazdu na jezdnię boczną od granic miasta do ulicy Granicznej (Iwiny) – pozostaje jednokierunkowa, tak jak ma to miejsce obecnie.



Najnowsze komentarze